Článek

Co říkají učitelé na nový školský vzdělávací program?

04. 12. 2007 00:00

Před čtrnácti dny jsme oslovili všechny učitele nymburských základních škol (tj.cca 102 vyučujících). Bohužel odpovědělo pouze 6 učitelů! Nevíme čím si vysvětlit nezájem komunikovat o dokumentu, který má zásadně posunout naše školství. Přesto i pět došlých odpovědí stojí rozhodně za přečtení!

Dne 21.11.2007 jsme napsali dopis všem učitelům Základní školy Tyršova, Základní školy Komenského a Základní školy Letců R.A.F. v Nymburce. Internetové stránky těchto škol uvádí jména všech vyučujících i s kontaktem. Není tedy žádný problém obrátit se na konkrétní osoby s žádostí o odpověď . A jak zněla žádost, na kterou více jak 95% učitelů nymburských škol nereagovalo: Dobrý den! Jak jste již možná zaregistrovali na internetu už více než rok působí internetový server www.nymburk.info, který se snaží informovat občany o dění ve městě. Nedílnou součástí zpravodajství jsou i informace ze života škol. Jako nejlepší možný způsob jsme zvolili anketu. Mohli byste si udělat chviličku času na zodpovězení následujícíh otázek (bylo by to možné do příštího pátku?).

Jak si posléze přečtete, chviličku si udělalo pouze 6 učitelů. Na druhou stranu nás velmi těší, že otázky zodpovědělo vedení dvou ze tří Základních škol v Nymburce. Dále připojili odpovědi dva učitelé ze ZŠ Tyršova, ankety se tedy vůbec nezúčastnili učitelé největší školy ve městě ZŠ Komenského. Asi jsou tak ponořeni do hledání nového ředitele, že život v okolním světě nesledují...

Ignorování ankety je přitom zarážející z toho důvodu, že nový školský vzdělávací plán klade důraz zejména na nový přístup ke vzdělávání dětí. Mezi ně by zcela jistě měla patřit schopnost komunikace, rychle reagovat na otázky a umět zformulovat svůj názor a stát si za ním. Dne 4.12. vstoupilo do stávky  hned několik nymburských škol. Na internetu se k tomuto kroku hlasí ZŠ Letců R.A.F., ve stávce je i škola ZŠ Komenského. Přejme učitelům vyšší platy, je jen škoda, že učitelé nevyužili této ankety k představení svých názorů na naše školství, aby nás přesvědčili, že jsou skutečně lidmi na pravém místě. Proto dvojnásob děkuje všem, kteří se naší ankety zúčastnili.

A zde jsou už očekávané odpovědi:

1, Změní se výrazně vaše práce s novou reformou školství?

Mgr. Jiří Cabrnoch (ředitel ZŠ Letců R.A.F.): Ne, nejedná se o výraznou změnu práce. Naše škola už v minulosti používala řadu metod, které nyní přináší reforma školství.
Mgr. Radek Procházka (zástupce ředitele školy ZŠ Letců R.A.F.): Práce s reformou školství se pro mne změnila především v tom, že narostlo další papírování, hlídání slovíček atd. Celá reforma byla velmi špatně zoeganizována. Jedním z cílů bylo změnit metody a formy práce. Jak to dopadlo? Místo aktivní účasti na školeních ohledně metod a forem práce jsme tvořili ŠVP a hlídali, zda-li máme zahrnuta všechna "slovíčka" do švp správně. Na nějaké osvojení si metod a forem práce prostě nebyl čas.
Mgr. Soňa Obická (ředitelka ZŠ Tyršova) a Mgr. Ivana Blažíčková (zástupkyně ředitelky ZŠ Tyršova): Práce učitelů se rozhodně nemůže změnit ze dne na den. Učitelé se s novými metodami a způsoby práce seznamovali celé uplynulé dva roky a zároveň je ihned zkoušeli realizovat ve výuce. Domníváme se, že se výuka k lepšímu proměňovala průběžně. Jsme si vědomi, že mnoho nového a pozitivního přináší osobnost učitele. Na naší škole učitelé k novým metodám přistupovali otevřeně a vstřícně.
Ing. Marek Velechovský (třídní učitel na ZŠ Tyršova): Práce by se změnit částečně měla. Pro mě to až tak velký rozdíl není, neboť se snažím učit podle nových metod již několik let. Rozhodně nelze čekat v našem školství výraznou změnu, alespoň většinou. Uvědomme si, že většina učitelů a učitelek má zaběhlý svůj systém a ten se těžko opouští, což chápu, ale zároveň je to škoda. Speciálně když se podíváme na průměrný věk učitelů na školách. Navíc si myslím, že většina škol pojme nové ŠVP jen jako opis bývalých osnov a ke změně nedojde. Ale nechci být pesimista....
David Michálek (učitel ZŠ Tyršova): Ano, děti opět budou brány jako testovací vzorky, na kterých se bude zkoušet něco nového! A brát děti jako pokusná zvířata, to je ta největší kravina a potupnost, co MŠMT a slavná vláda mohla udělat!

2, Co očekáváte od nového ŠVP?

Mgr. Jiří Cabrnoch (ředitel ZŠ Letců R.A.F.): ŠVP na ZŠ je spíše mediální bublina. Když před lety proběhla stejná reforma v oblasti předškolního vzdělávání nikdo o ní ani nevěděl. Je to spíše papírové posvěcení způsobů a metod práce, které řada škol již používala. Jedná se např. o projektovou výuku.
Mgr. Radek Procházka (zástupce ředitele školy ZŠ Letců R.A.F.): Osobně od tohoto neočekávám příliš. Školy, které chtěly pracovat jinak, tak mohly i před zavedením ŠVP.
Mgr. Soňa Obická (ředitelka ZŠ Tyršova) a Mgr. Ivana Blažíčková (zástupkyně ředitelky ZŠ Tyršova): Od nového ŠVP očekáváme to, že bude pro děti zajímavější, nebude pro učitele tak svazující jako byly jednotné osnovy a dá příležitost každému dosáhnout výsledků podle svých schopností.
Ing. Marek Velechovský (třídní učitel na ZŠ Tyršova): Změnu - pracovat komplexněji, týmověji a podle aktuální situace každé školy.
David Michálek (učitel ZŠ Tyršova): Krach našeho školství, které vždy bylo na vysoké úrovni v porovnání se západní Evropou. Budeme se blížit Americe, kde je cca 15 % obyvatelstva negramotných!!! Osobně tomu dávám tak 2 roky a pak se to vše vrátí zase zpátky!!! Některé zajeté a osvědčené výchovné a výukové metody se nahrazují experimentálními metodami, které ve většině případů jsou nesmyslné antiproduktivní a ztrácí efektivitu! Minimum toho, co novela přináší, je pozitivní!


3, Máte dojem, že je to (ŠVP) krok dopředu, nebo naopak?

Mgr. Jiří Cabrnoch (ředitel ZŠ Letců R.A.F.):  To se uvidí, až ŠVP bude aplikován v celém školském systému. Dokud budou přijímací zkoušky na SŠ a VŠ probíhat za stávajících podmínek, musí i 2.stupeň ZŠ brát na to zřetel. Je ale pravda, že ŠVP se snaží reagovat na požadavky doby a podle mého subjektivního názoru se jedná o pozitivní změnu.
Mgr. Radek Procházka (zástupce ředitele školy ZŠ Letců R.A.F.): Není to krok dopředu, ani naopak.
Mgr. Soňa Obická (ředitelka ZŠ Tyršova) a Mgr. Ivana Blažíčková (zástupkyně ředitelky ZŠ Tyršova): Rozhodně vpřed.
Ing. Marek Velechovský (třídní učitel na ZŠ Tyršova): Rozhodně to je krok dopředu a snad i správným směrem. Školy dostávají šanci pracovat podle svých představ, možností a zaměření. Rozhodně se ale nedá (a neměl by) očekávat efekt změny ze dne na den a tak by to měli brát jak  učitelé, tak kontrolní orgány, rodiče a veřejnost vůbec.  Změna ve školství je potřeba, ale ta změna by měla přijít hlavně odspoda, tedy od potřeb žáků a učitelů. Tyhle změny jsou nejlepší, takže uvidíme co přinese změna ze strany ministerstva.
David Michálek (učitel ZŠ Tyršova): Je to obrovský propad! Každá škola si může vytvořit vlastní vzdělávací plán, rozhodne si, kdy a co kde bude učit! Nic nebude sjednoceného ani požadované výstupy znalostí jednotlivých žáků. Žák, které z jakéhokoli důvodu přestoupí na jinou školu, tak bude úplně mimo, protože na jiné škole se něco mohlo učit v jiném ročníku a tyto znalosti on mít nebude, jelikož ŠVP nebude na žádné škole stejný!!!! ŠVP se tváří tím způsobem, že vše je jen hrou a nic po nás dětech nechtějte, umět nic nemusíme! Stále více rodičů považují školy vyloženě za službu, kterou si oni platí, tak vše co řeknou, bude podle nich, ale aby oni dali ruku k dílu a někdy se zajímali a vychovávali své děti, tak to je nenapadne, od tohoto je tady škola, a běda jak nebude mít samé jedničky.


4, Používáte výrazně jiné metody práce od nástupu ŠVP?

Mgr. Jiří Cabrnoch (ředitel ZŠ Letců R.A.F.): V menší míře ano, protože při tvorbě vlastního ŠVP se učitelé účastnili řady seminářů zaměřených i na nové metody práce.
Mgr. Radek Procházka (zástupce ředitele školy ZŠ Letců R.A.F.): Používám stejné metody jako dříve (kdy byly považovány za revoluční). Dalším faktem je, že hlavním cílem školy má být vzdělávání žáků. Osobně si myslím, že přemíra různých metod může výchovně-vzdělávacímu procesu i škodit.
Mgr. Soňa Obická (ředitelka ZŠ Tyršova) a Mgr. Ivana Blažíčková (zástupkyně ředitelky ZŠ Tyršova): O nových metodách jsme se již zmínili. Snahu učitelů o maximální zapojení dětí do výuky podporujeme také pořízením nových učebnic a učebních textů, které umožňují předměty vzájemně propojovat.
V současné době nelze na naší škole dělat konkrétní závěry. U nás jsme vzdělávání podle vlastního školního vzdělávacího programu "Škola aktivního učení" zahájili 1.9.2007 v 1. a 6. ročníku. Přípravě školního vzdělávacího programu jsme se věnovali celé dva roky.  Nyní jsme ve stádiu, kdy v uvedených dvou ročnících ověřujeme, že to, k čemu jsme se v ŠVP zavázali, bude možné realizovat. První hodnocení a korekce probíhá právě teď.
Ing. Marek Velechovský (třídní učitel na ZŠ Tyršova): Jak jsem již uvedl, nemyslím si, že bych, až do této doby, učil špatně (snad) nebo zastarale, proto je u mě zněm opravdu minimálně. Jiné metody jsem používal už dříve.
David Michálek (učitel ZŠ Tyršova): Ne, jen více papírování a administrativy a méně času na děti.


5, Co by jste uvítali pro zlepšení své práce?

Mgr. Jiří Cabrnoch (ředitel ZŠ Letců R.A.F.): Chybí větší informovanost rodičů o nutnosti změn metod práce ve škole. O přístupu rodičů ke škole by to bylo na delší povídání. Velká část rodičů si totiž myslí, že dril, kterým ve škole procházeli před lety oni, je i pro jejich děti to nejlepší. Vyhledávání a zpracování informací, jejich využití v praxi a další metody práce považují za zbytečnou ztrátu času jejich ratolestí. Mám pocit, že by byli nejradši, kdyby škola dětem informace do školy prostě narvala a ony to pak jednoduše zpaměti papouškovaly.
Mgr. Radek Procházka (zástupce ředitele školy ZŠ Letců R.A.F.): Nastolení normálního chodu školy. Ať se škola opět stane vzdělávacím centrem. Cílevědomě působit na chování žáků, výchovy k vzájemné úctě, potlačení agresivity žáků a k tomu mít dostatečné nástroje. Společnost si prostě neuvědomuje, že mnoho vyučujících se opravdu už do hodin bojí chodit a už vůbec nemluvím o úpadku úrovně vzdělanosti. Co je cílem politiků? Mít vzdělanost na nejnižší možné úrovni! A proč?
Protože člověk s menším přehledem je lépe ovladatelný.
Mgr. Soňa Obická (ředitelka ZŠ Tyršova) a Mgr. Ivana Blažíčková (zástupkyně ředitelky ZŠ Tyršova): Otevření nové přístavby školy, kde jsou připraveny odborné pracovny a
jazykové laboratoře, které nám v současné době chybí.
 Ing. Marek Velechovský (třídní učitel na ZŠ Tyršova): Jednoznačně je to finanční stránka. Snad nebudu znít příliš staromódně, ale učitelé by měli být motivováni penězi (ničím jiným to ani nejde). Tím se zkvalitní práce, protože dojde k určité konkurenci. Dnes všichni kvalitní lidé ze školství odcházejí a tím se školství degraduje. Výhodnou nabídkou se kvalitní učitelé budou postupně vracet. Dnes je to opravdu spíše jen pro nadšence, ale to bohužel není dobře. Školství je přece základ společnosti (spolu s dalšími obory jako je lékařská péče, policie, sociální sféra). Málokdo si uvědomí, kolik práce je s učením spojeno. Není to jen dojít do třídy, odučit a ve dvě padla. Obnáší to hodiny příprav, oprav, organizování různých akcí a vyplňování papírů. Učitel je dnes totiž navíc i psychologem, sekretářkou, managerem a měl by být odborníkem ve svém profilovém předmětu. V žádném jiném povolání není kladen takový důraz na celoživotní vzdělávání jako mezi učiteli. Navíc není dobrá ani situace škol jako organizací. Bez sponzorů a darů, je velice obtížně vybavit školy kvalitními materiálními prostředky. Grantová politika škol je na poměrně špatné úrovni, zde jsou také velké rezervy. Potom také zájem a pochopení celé veřejnosti. Mnoho lidí si neuvědomuje, že za děti jsou stále (a to i podle zákona) odpovědní rodiče a za jejich vzdělání zvlášť. Škola je jen prostředek jak toho dosáhnout, rozhodně nemůže vychovávat a plnit funkci rodiny.
David Michálek (učitel ZŠ Tyršova): To, aby školy nedostávaly peníze na počet žáků, jelikož pak si školy naberou žáky s jakýmkoli prospěchem a on tu školu za každou cenu dodělá, i když by měl být úplně na jiném typu škol, třeba na speciální škole nebo "odporném" učilišti atd.! Na středních školách se pak diví, co to ze základek chodí za odpad. A na středních školách si tam ten odpad nechávají, aby měli dostatek žáků, čili peněz od státu! Jak můžou zavést státní maturitu, která je pro všechny školy stejná a "posvátná", když pro základky není daná žádná minimální osnova, která by říkala, co musí děti umět. Pro většinu rodičů a dětí je dobrý učitel ten, který dává dobré známky zadarmo a ani je toho moc nemusí naučit!
Připravila redakce www.nymburk.info

 

Komentáře

(je vyžadováno)

(je vyžadován, nebude zveřejněn)

Ochrana proti SPAMu, kolik je dva krát tři?

Mareček 21. 12. 2007 07:35:36
Souhlas s apokryfem i kdyz nezatracoval bych globalne 1 Spis je skoda ze se tu neozvalo vic lidi, tohle je pomerne zajimavy tema ...
apokryf 16. 12. 2007 15:09:32
Přidávám se k názoru, že nová svoboda vadí patrně nejvíc lidem, kteří jsou poněkud zkostnatělí a nedokážou s tou svobodou zacházet, tvořivě ji využít. Zkušenosti mám z obou stran a opravdu to, Davide, jde jinak. Nemusíte být nezpochybnitelnou, pevnou a vševědoucí autoritou, která vzdělává ony blbé, hloupé a netalentované.
David Michálek 07. 12. 2007 08:52:47
Já největší problém vidím v tom, že málo dětí je vedeno k odpovědnosti a zodpovědnosti za své jednání a chování! Ale to je hlavně způsobeno postojem společnosti a postojem ke škole a k učitelům v rodině. Plno rodičů se na základních a na středních školách o své děti začnou zajímat, až když je něco v nepořádku a mnohdy ani to ne! Na rodičáky chodí většinou rodiče žáků s dobrým prospěchem. Plno rodičů si myslí, že hlavně škola je od toho, aby jim ty děti vychovala a něco naučila, ale oni nic pro to udělat nemuseli.A proto ve většině případů chybí ta vzájemná vazba, komunikace a spolupráce rodič-škola a škola rodič! Škola není o tom, jací jsou tam učitelé nebo žáci. Ale je o tom vztahu, jací jsou tam žáci a učitelé! Mé názory se týkají obecně celého systému školství.
mareček 06. 12. 2007 20:04:13
44
Pavlína 06. 12. 2007 18:53:45
a co názor k Komendy? ten by nebyl?
Mareček 06. 12. 2007 13:10:44
Jano ... ANO!!!
JANA 06. 12. 2007 11:12:59
Anonym: Sice to s RVP nemá nic společného, ale... Učitelka nejsem, ale s vyučováním zkušenosti mám. Nedávno jsem nějaký čas učila i na jedné nymburské škole. Mé zkušenosti a pocity se samozřejmě nedají porovnávat s pedagogy, kteří jsou v praxi několik let, ale pracovala jsem v neméně náročném oboru, takže srovnání mám. Děti se určitě ve škole projevují jiným způsobem než třeba za mých časů, ale to s sebou přináší přece každá doba. Jo, jo, mockrát jse slyšela "to za našich mladých let..." :)). jasně v posledních 20 letech byl ten posun asi hodně výrazný, děti jsou podstatně sebevědomější, bojují za svá práva (bohužel mnohdy opomíjejí své povinnosti), jsou agresivnější, projevují se mezi nimi i větší majetkové rozdíly.. Ale. Setkala jsem se s třídami aktivnějšími, spolupracujícími i s těmi méně vstřícnějšími a zaujatějšími. Co třída, co žák... trochu jiná zkušenost. Řekla bych běžný statistický vzorek populace :)). S ještě většími rozdíly jsem se ovšem setkala u pedagogů. Měla jsme možnost v posledních měsících navštívit několik škol, zúčastnit se výuky relativně velkého množství učitelů a ty rozdíly jsou opravdu neskutečně velké. I v rámci jedné školy. A když se vrátím přímo k RVP, tak ti učitelé, kteří učí stereotypně, jedou podle učebnice, mají připravy ještě ze začátků své praxe, jejich téměř jedinou vyučovací metodou je monolog, tak s reformou zásadně nesouhlasí. Naopak ti učitelé, kteří se snaší k vyučování přistupovat aktivněji, podporují samostatnou činnost žáků, vítají diskuzi, zájem, nemají s RVP větší problém.
anonym 06. 12. 2007 09:01:54
Jano, neznám Vaše povolání, ale přál bych Vám zkusit jeden den si stoupnout před žáky. Ono chování dětí je mnohem, mnohem jiné než v době kdy jsem já děděl ve školní lavici.
Mareček 05. 12. 2007 16:27:32
Deti jsou v dnesni dobe zahlceny informacemi (coz nikdo z nas dospelych z dob detstvi nezna) a jde o to naucit je s nimi pracovat a vybirat. Dnes nejde o pouhe memorovani faktu, ale o schopnost nad nimi premyslet a umet se ucit. Mimochodem RVP jakozto hlavni material z ktereho se SVP odvozuje, me jasne stanoveny vystupni kompetence, ktere by deti mely zvladat. Jinak sem samozrejme pro, aby mely deti dostatek zakladniho uciva vziteho a nauceneho, bez toho by to take neslo. Jde jen o hranici. M.2
Mareček 05. 12. 2007 16:23:44
Jano rozhodne s tebou souhlasim. Zpracovani a prubeh SVP totiz uz bude vyhradne na skole a tudiz zda je plnen nebo ne je zalezitost skoly. Ty ktere si s tim daly tu praci a prizpusobily si SVP svym moznostem, ty budou fungovat bez problemu. Taky mi prijde ze jde spis o neznalost tohoto tematu. Urcite to ma mouchy (treba prestup na jinou skolu apod.). Ale neumim si predstavit, ze by se vyuka v jednotlivych skolach a rocnicich lisila tak zasadne, ze by to mohlo zaka poskodit! 1
JANA 05. 12. 2007 14:10:28
Omluvám se, netušila jsem, že když jsem registrovaná, objevím se zde jako anonym. JANA
anonym 05. 12. 2007 14:09:51
Slas a zajímal ses nějak blíže o reformu? Mě totiž přijde že na reformu brblají jenom ti co o tom buď vůbec nic nevědí nebo pak z okruhu učitelů ti, kteří mají zajeté metody ještě z dob Marie Terezie a co narušuje jejich frontální, nekompromisní vyučování.... Reforma má jistě své mouchy (včetně nedostatku financí), ale opravdu záleží hlavně na konkrétní škole a zejména konkrétním vyučujícím.
slas 05. 12. 2007 12:34:20
Naprosto souhlasím s názory pana učitele Michálka. I já mám pocit, že je tato změna problémová a přinese více negativ než pozitiv. To ale ukáže až čas.
Mareček 04. 12. 2007 16:38:12
Rozhodně kvalitní článek a zajímavé názory. Škoda, že k tomu přistoupili jen opravdu někteří učitelé. Těžko pracovat na "nových" metodách s lidmi, kteří nemají vlastní názor. 1
 

Inzerce zdarma

Nejnovější inzeráty:
11. 02 Pronájem
09. 02 Pracujte z pohodlí domova
09. 02 Rychlé půjčky
09. 02 Rychlé půjčky
09. 02 Rychlá půjčka
09. 02 Rychlá půjčka
09. 02 Rychlá půjčka
09. 02 Rychlé půjčky
09. 02 Rychlá půjčka
09. 02 Rychlá půjčka