Článek

V hierarchii ČSSD jsem spíše to pravé křídlo, říká Ing. Miloš Petera

11. 02. 2008 00:00

A je tu slibovaný rozhovor s Ing. Milošem Peterou! V tomto PR článku nahlédneme do komplikovaného postavení ředitele VaKu a současně mistostarosty města Nymburk. Po jeho přečtení pochopíme: VaK je mocenskou základnou ČSSD ve městě.

Co Vás vedlo ke vstupu do komunální politiky? Dle mě dostupným informacím, jste poprvé kandidoval v roce 1998, nyní již čtvrtým rokem zastáváte funkci Místostarosty města Nymburk.

Do politiky jsem vstoupil již v roce 1991, v Zemědělské straně, potažmo v Liberálně sociální unii, kde jsem byl dva roky předsedou. Tato strana byla v letech 1992-1996 parlamentní stranou. Tímto krokem jsem poprvé pronikl do politiky. Základním kamenem mé práce je komunální politika a proto jsem se poprvé zúčastnil voleb v roce 1994 jako nezávislý. Ve volbách jsem neuspěl. Pochopil jsem, že je lepší kandidovat pod hlavičkou strany, protože strana je pro voliče čitelnější a může v okamžiku jasně voliči, na případné otázky, odpovědět. V roce 1996 jsem kandidoval do poslanecké sněmovny za Českomoravskou stranu středu, kde jsme neuspěl.
V roce 1997 mě oslovili činovníci místní sociální demokracie, zda bych nechtěl za ně kandidovat v roce 1998. Souhlasil jsem a jako nezávislý jsem se v komunálních volbách umístnil na kandidátce ČSSD podle hlasů na druhém místě. Dostal jsem se do zastupitelstva a na prvním zasedání jsem byl zvolen do rady města. V roce 2000 jsem vstoupil do ČSSD a začal jsem ovlivňovat chod ČSSD tady na okrese. V současné době jsem předseda místní i okresní organizace.
V roce 2002 jsme ještě zlepšili výsledek - získali jsme 5 mandátů. Následně k nám přistoupil nezávislý kandidát pan Stanislav Bohuslav, a proto jsme mohli rozhodovat o složení městské rady a i díky tomu jsem se stal místostarostou města Nymburk.
Jak náročná je tato funkce a naplnila vaše očekávání? ( ve svém životopise tuto funkci uvádíte jako vedlejší činnost)
Když jsme se v roce 2002 rozhodovali jak bude ČSSD zastoupena v městské radě tak jsme volili několik variant. Uzavřeli jsme koaliční dohodu se stranou ODS a čtyřkoalicí, a nárokovali si funkci místostarosty, kterou zastávám já. Dostal jsem do gesce odbory sociální, školství, kulturu a informatiku.
To jsou oblasti, které jsem měl ve volebním programu a kde mohu uplatnit své zkušenosti. V roce 2002, kdy jsem nastoupil do funkce, takřka neexistovaly internetové stránky města a v současné době jsou na velmi dobré úrovni. I sport zaznamenal hodně úspěchů: basketbalisté hrají 1.ligu, hokejisté hrají druhou národní. Ve fotbale, kde jsem se nedávno stal předsedou klubu jsem si dal předsevzetí dovést A tým do divize. Funkce místostarosty je celkem dost náročná.
Které základní vlastnosti by v současné době měl podle Vašeho názoru mít politik, pohybující se v komunální politice?
Komunální politika je první mozaika v celém obrazu politiky. Myslím si, že by politik měl projít komunální politikou, aby se seznámil se základními problémy. Domnívám se, že tato zkušenost některým vrcholovým politikům chybí. Politik by měl být vstřícný vůči lidem - to si myslím, že je zásadní věc. Nezavírat se v kanceláři a mít pro občany vždy dveře otevřené bez ohledu na to, zda je či není úřední den. Velmi důležitý je pro mě kladný vztah ke svým spolupracovníkům a být vstřícný ke všem lidem vůbec. Myslím si, že tato otevřenost ve vyšší politice chybí.
Jste členem ČSSD, v současné době předsedou OVV ČSSD Nymburk, kdy jste do této strany vstoupil a jaké zásadní důvody Vás k tomu vedli?
Do strany ČSSD jsem vstoupil v roce 2000, kdy mě oslovili činovníci místní organizace. Cítil jsem, že jsem připraven jim pomoci a domnívám se, že se nám práce daří.
V současné době má naše organizace 30 členů a výrazně omladila. Proč jsem vstoupil do ČSSD - myslím, že člověk by měl vstoupit do strany, aby byl čitelný vůči voličům a aby jasně ukázal, že se profiluje určitým směrem. Já jsem v současnosti i předseda okresního výboru strany, takže řídím i okres. Jsem toho názoru, že není možné, aby se občan postaral zcela o sebe sám, ale že je potřeba, aby mu v určité fázi pomohl stát, samospráva , obec. Jsem zastáncem toho, aby lidé s vyššími příjmy odváděli více finančních prostředků na daních než lidé s nižšími příjmy. V rámci přerozdělování státního rozpočtu musíme samozřejmě posuzovat nejoptimálnější výši.
Na podzim 2004 jste neúspěšně kandidoval v senátních volbách, v čem zpětně vidíte důvody svého neúspěchu nebo v čem měli Vaši protikandidáti navrch?
Do voleb jsem šel samozřejmě s tím, že vyhraji. Když se mě lidé před volbami ptali proč kandiduji, řekl jsem jim, že jsem v určité fázi života a mám potřebu se více zapojit do politiky. V té době byla ČSSD v největší krizi a to mě, dle mého názoru, poškodilo nejvíc. Z dnešního pohledu se domnívám, že bych do druhého prošel.
Budete se nejbližším možném termínu pokoušet opět o vstup do vyšší politiky ? ( rok 2006 = volební rok)
Před nominačními konferencemi, bych se za určitých okolností mohl dostat na první místo na kandidátce ČSSD do poslanecké sněmovny za okres. S ohledem na nynějšího poslance pana Vomáčko, který svou práci vykonává dobře, jsem tuto nabídku odmítl. Tím však neříkám, že je to pro mě uzavřená kapitola. Určitě budu kandidovat za 2 roky ve volbách do krajského zastupitelstva. Jestliže ČSSD chce více ovlivňovat dění, musí posílit v komunální politice i krajských volbách, protože v současné době na komunální a krajské úrovni vládne ODS.
Myslíte si, že Vaše ČSSD má ještě reálnou šanci vyhrát volby do Poslanecké Sněmovny? Jak by jste nejraděj vidět povolební uspořádání? ( staronová koalice, menšinová vláda ČSSD s podporou KSČM, koaliční smlouva ODS-ČSSD)
Myslím si, že pokud se v našich řadách neobjeví zásadní problémy, tak jsme, za současného stavu, schopni volby vyhrát. Samozřejmě věřím ve vítězství. K povolebnímu uspořádání - já jsem zajedno s Milošem Zemanem - menšinová vláda.
Jak by jste hodnotil vrcholnou politiku ČSSD, po změně na postu předsedy vlády ( Gross - Paroubek)?
To je velmi těžká otázka, ale domnívám se, že česká společnost preferuje razantního politika, který jasně formuluje to co si myslí. Nemusí mít samozřejmě ve všem pravdu, ale ztělesňuje typ vůdce. Důležité také je, že lidé chtějí jistotu budoucnosti a Paroubek jim ji nabízí.
Dnes a denně vidíme ve vrcholné politice ( Poslanecká sněmovna) mnoho střetů mezi ČSSD a ODS, jak by jste Vy hodnotil spolupráci s ODS v rámci rady města?
Je to problém, který mě mrzí hlavně proto, že se vzájemnými střety nic nevyřeší. Mohu říci, že na úrovni komunální politiky máme s ODS, ale i s ostatními stranami, velmi korektní vztahy a i když máme na některé otázky odlišné názory, jsme schopni se vždy domluvit.
Jak vycházíte s panem Starostou, který je členem ODS? Máte také tak odlišné názory, které pramení z Vašeho ideového přesvědčení ( levice x pravice)? Myslíte, že by jste si v jeho funkci počínal lépe než on?
V hierarchii ČSSD jsem spíše to pravé křídlo, a jak znám pana starostu, tak on je v ODS spíše to levé křídlo, takže si myslím, že k sobě se svými názory nemáme daleko a proto spolu dobře vycházíme. Jestli bych si počínal lépe na jeho místě - to je otázka. Některé věci bych dělal jinak. Pro mě je klíčové mít vždy otevřené dveře pro každého občana. Vzhledem k tomu, že pan starosta je radním na kraji, má méně času.
V současné době pracujete ve firmě VaK a.s. Nymburk, kde zastáváte funkci ředitele a zároveň předsedy představenstva, vykonáváte funkci místostarosty města Nymburk, dále jste také předsedou ZO ČZS Nymburk,člen výboru ZO ČRS Nymburk, je snadné tyto dle mého názoru velmi náročné funkce efektivně vykonávat?
Je to velmi složité, ale pokud chcete dělat veřejnou službu tak se na vás tyto funkce nabalují. Je to přirozený jev a já nejsem výjimka. Jsem rád, že mohu svým vlivem v tomto regionu určitým spolkům pomoct. Navíc zahrádkaření i rybaření mám v oblibě. Zvládnout se to dá, záleží samozřejmě na dobré organizaci práce a na dobrém výběru spolupracovníků.
Jste vnitřně spokojen s životem a rozvojem města Nymburk, a co by jste chtěl co nejdříve změnit?
Bydlím v Nymburce od roku 1983, kdy jsem zde získal zaměstnání s bytem. Za tu dobu jsem se spřátelil s mnoha lidmi a navázal kamarádské vztahy, Nymburk mi vyhovuje svou polohou v nížině a v neposlední řadě se zajímám i o historii Nymburka. Klíčová je pro mě změna celého dopravního systému, která vyřeší další podružné problémy.
Nymburk byl v minulost znám jako " město železničářů", v tomto odvětí a odvětvích příbuzných pracovalo více něž polovina práceschopných obyvatel města. V současné době již tomu tak není a velmi významná část obyvatel je buď bez práce nebo dojíždí za prací do Prahy. Domníváte se, že řešení této situace je získávání zahraničních investic za cenou nižší podpory malého a středního podnikání?
S tím, že město nepodporuje malé a střední podnikání nemohu souhlasit, jelikož nedávno městské zastupitelstvo odsouhlasilo výstavbu podnikatelského inkubátoru, na jehož realizaci město přispěje částkou 10.000.000,- Kč. K firmě ŽOS musím říci, že mě velmi mrzelo, že v 90.letech, kdy docházelo k privatizaci, tak Česká dráha nepočítala s firmou ŽOS, i přesto, že byla jednou z nejlépe vybavených v rámci republiky a dala přednost jiným. To považuji za velkou chybu, protože ŽOS zaměstnávala velké množství lidí. Na druhou stranu jsem rád, že jsme dopravně tak blízko u Prahy a že Praha absorbuje určitou část pracovníků, protože jinak bychom měli v regionu daleko víc nezaměstnaných. Naše priorita je průmyslová zóna, která je podmíněna vybudováním obchvatu, čímž by se ulevilo městu a druhá priorita vybudování infrastruktury v průmyslové zóně.
Věříte, že čínský investor, který má v Nymburce v letošním roce postavit továrnu na televize přinese pracovní příležitosti místním obyvatelům a tímto se sníží zdejší nezaměstnanost? Nebojíte se slabého zájmu o tuto práci z důvodu finančních podmínek či naopak neodbornosti místních lidí?
Hovořil jsem s ředitelem úřadu práce p. Ježkem, který mi řekl, že čínští partneři mají představu o kvalifikaci zaměstnanců a požadují kvalifikované lidi s vyšším a vysokoškolským vzděláním. Je otázka, jestli takovéto lidi tady máme.
Blíží se konec Vašeho volebního období, čeho nejvíce si vážíte,co považujete za největší politické vítězství, co se Vám podařilo prosadit a naopak jaký byl Váš největší propadák?
Podařilo se prosadit a vybudovat inženýrské sítě v lokalitě bývalého cukrovaru, začal se budovat obchvat města a v neposlední řadě se postavilo mnoho bytů. Co se nepodařilo a to mě mrzí, že jsme nepohnuli s Národním domem, který hyzdí Boleslavskou ulici.Věřím tomu, že v příštím funkčním období se nám podaří stávající situaci změnit už proto, že v Nymburce chybí centrální kulturní stánek pro více lidí.
Děkuji za rozhovor
Tomáš Vejvar
 
Rozhovor byl převzat z www.milospetera.cz, nyní již tam není...
Foto: Karel Šanda (časopis Týden)
 

Komentáře

(je vyžadováno)

(je vyžadován, nebude zveřejněn)

Ochrana proti SPAMu, kolik je dva krát tři?

dutidydhic 27. 05. 2011 08:54:11
EvMRfB bwsmgimpilsy, [url=http://gstalppedulk.com/]gstalppedulk[/url], [link=http://zbaoyhnwkmfm.com/]zbaoyhnwkmfm[/link], http://czufrrpwgkku.com/
slas 14. 02. 2008 07:54:43
omlouvám se "anonymce" i ostatním čtenářům za svojí češtinu, ale obsahově to co píši není o češtině i když souhlasím, že by to měla být čeština bez chyb. To se prostě v životě stává, že se chybička vloudí.
anonym 13. 02. 2008 13:44:18
podepisovat se nebudu a jenom bych chtela vzkazat rakosovi a slasovi, ze pokud sem chcete psat tak se nejprve naucte cestinu, to je ale ostuda.
rakos 13. 02. 2008 12:45:52
souhlasím se slas, to by bylo do Petery skutečně odvážné, kdyby zde na odpověděl, klidně může odpovědět na redakční email, a my to poté otiskneme jako hlavní článek
anonym 13. 02. 2008 11:52:15
At´žijí řiťolezci7778
slas 13. 02. 2008 07:57:51
diskuse na obou článcích o panu Peterovi je pro mne zajímavá a do jisté míry překvapující. Vždy se řídím pořekadlem - není šprochu ....... Neodsuzuji Ty, kteří se nepodepíší, ale ten "hrdina" anonym píšící 12.2. v 16.32 a 16.40 projevil opravdu svojí statečnost a přesvědčil mě , že je člověk nadprůměrný. Ocenil bych, kdyby pan ředitel a místostarosta na těchto stránkách reagoval a tvzení některých pisatelů byť anonymních vyvrátil. Chci věřit, že se tomu tak stane a tím se pro mne pan Patera opět stane jedním z představitelů regionu ve kterém žiji.
anonym 12. 02. 2008 17:52:15
Pane Časar nezlobte se!!!!!
anonym 12. 02. 2008 16:40:04
jeste ze ty komentare jsou, ja se vzdycky tak pobavim nad ubohosti lidi, kteri to pisou. Tady ses velkej frajer, ale potkat te na ulici a bafnout na tebe tak se pos....ty zamestnance as VaKu
anonym 12. 02. 2008 16:32:45
tak ja pracovat ve vaku a vedet kdo pise tyto komentare tak te udam a letel bys hned ani bys nemrknul ty zoufalce kterej zavidis protoze myslenim nemas ani prumerneho cloveka
zaměstnanec VaK 12. 02. 2008 15:09:26
my jsme Peteru volili aby už šel konečně z vaku do pr...77
zaměstnanec as VaK 12. 02. 2008 15:01:27
Přečetl jsem si se zájmem rozhovor s ing Peterou.Souhlasím s předchozím názorem,že se jedná pouze o snůšku populistických blábolů.To je snad jediné,co Peterovi jde velmi dobře.Nevím zda mám plakat,či se smát,když čtu o Peterově vstřícnosti vůči lidem,kladnému vztahu ke spolupracovníkům a o tom,že lidé chtějí jistotu budoucnosti! A právě tohoto Petera nejvíce využívá v podniku,protože lidi kteří by poukázali na svinstva,která se dějí,by okamžitě skončili.Zaměstnanci mají strach o práci,jak uživí rodiny,zaplatí nájem atd.a tohoto strachu Petera využívá!A lidi drží ůsta!Kladný vztah k zaměstnancům?To má snad Petera jen ke svým řitolezcům a různým pivovarnickým šmelinářům.Pane Petero vždyt´jak to bylo s Najbrtem!Chlapem v pravem slova smyslu,před důchodem,s přirozenou autoritou,který stál za dělníky a nebyl žádný řitolezec!!!???Vy jste opravdu "sociální demokrat".Co vás známe,čssd nevolíme!!!Myslím,že pokud se vás čssd zbaví,tak jí určitě stoupnou volební preference!!!Vám jde pouze o koryto a ne o lidi,ale naštěstí se o tom již v Nymburce ví a mluví!303030787878
anonym 11. 02. 2008 12:32:40
To je ale snůška slátanin. Nějak mi pan Petera zapomněl na aktivity před rokem 1991- kádrová rezerva v nomenklatuře OV KSČ a další. Pravdu má, že jeho práce v komunální politice je mozaikou celého obrazu politiky. Na rozdíl od pana místostarosty si myslím, že kdyby nyní kandidoval a byl volen jako osoba tak dostane ještě méně hlasů než tomu bylo v období kdy se chtěl stát senátorem. Jeho slova o vstřícnosti vůči lidem, o sociální spravedlnosti /daně/, o spokojenosti jak se mu práce daří - no to ani nelze komentovat. Na závěr - když budou voliči hodnotit ČSSD podle práce pana Petery, tak se ODS nemá vůbec čeho obávat.
 

Inzerce zdarma

Nejnovější inzeráty:
11. 02 Pronájem
09. 02 Pracujte z pohodlí domova
09. 02 Rychlé půjčky
09. 02 Rychlé půjčky
09. 02 Rychlá půjčka
09. 02 Rychlá půjčka
09. 02 Rychlá půjčka
09. 02 Rychlé půjčky
09. 02 Rychlá půjčka
09. 02 Rychlá půjčka